MENU
KYB, masterclass

Masterclass Ondernemingsrecht: ‘Keep Your Bank’

Datum 14-11-2019
Tijdstip 12:15 - 13:45
Locatie RWV Advocaten, Haagweg 149, Leiden
Voor wie Accountants, administratiekantoren, bedrijfsadviseurs

Ontvangen uw klanten brieven van de bank over mogelijke witwaspraktijken? En zijn uw klanten zich bewust van het risico dat zij lopen door de ‘KYC- en CDD-verplichtingen’ van hun bank? Bij niet adequate beantwoording dreigt namelijk opzegging van de bankrelatie! Hoe kunt u uw klanten helpen dit te voorkomen?

In het kader van de Wwft moeten banken onderzoek doen naar klanten

De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) heeft als doel te voorkomen dat criminelen hun criminele geld witwassen en/of gebruiken om criminele organisaties te financieren. Om witwassen te voorkomen, moeten Europese banken een compleet beeld hebben van hun klanten en genoeg inzicht hebben in hun manier van zaken doen. Ze checken opvallende transacties op de bankrekeningen. De klanten van de bank zijn verplicht om hun bank te helpen voorkomen dat zij worden misbruikt voor witwaspraktijken. 

Hoge boetes voor non-compliance

De banken liggen op dit moment onder een vergrootglas van de opsporingsinstanties. Diverse banken, waaronder ING, hebben forse boetes opgelegd gekregen, omdat zij niet of onvoldoende inzichtelijk hebben of het betalingsverkeer van hun klanten voldoet aan de wetgeving (ook wel compliance genoemd).

Welke vragen stelt de bank en welke informatie moet worden gegeven?

Hierdoor opgejaagd, stellen banken steeds vaker – in veel gevallen lastige – vragen aan hun eigen klanten. Deze vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over het betalingsverkeer, de UBO(‘s), de bedrijfsvoering en/of de herkomst van de inkomsten van de klant. Dit doen banken in het kader van hun zogeheten Know Your Client (KYC)- of Customer Due Diligence (CDD)-verplichtingen.

Op veel vragen hoeft de klant helemaal geen antwoord te geven. Maar welke vragen zijn dit? Geven klanten hun bank op bepaalde vragen geen, onvoldoende of het (naar het idee van de bank) ‘verkeerde’ antwoord, dan zegt de bank namelijk al snel de gehele relatie op, met inbegrip van alle kredieten en (betalings)rekeningen. Is dat eenmaal gebeurd, dan blijkt het ontzettend lastig – nog lastiger dan vóór dat moment – om een bankrekening bij een andere bank te openen.

Uw klant helpen de bankrelatie te behouden? Kom naar de masterclass

Terwijl u geniet van de lunch, zetten Harjo Bakker en Marco Anink tijdens de masterclass ‘Keep Your Bank’ uiteen wat de bank (doorgaans) van haar klanten vraagt, tot welke antwoorden en informatie de klant verplicht is en hoe de klant het beste kan handelen om te voorkomen dat haar gehele relatie met de bank wordt opgezegd, met alle – vaak desastreuze – gevolgen van dien.

Bent u een ondernemer en wilt u meer weten over dit onderwerp?

Heeft u een brief van uw bank met lastige vragen over klanten en leveranciers ontvangen en wilt u weten wat u moet doen,  dan bent u ook van harte welkom. Schrijft u zich vandaag nog in.  

Routebeschrijving en parkeergelegenheid

Een routebeschrijving vindt u hier. Wij beschikken over een eigen parkeerterrein.

© 2019 RWV