Luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties en hotels gaan, nu veel grenzen dicht zijn en sommige landen een totale lockdown hanteren in verband met het coronavirus, massaal over tot annulering van boekingen. Heel vervelend uiteraard, vooral als u een aanbetaling heeft gedaan. Maar waar heeft u nu precies recht op?

Heeft u een pakketreis of een los ticket geboekt?

Bepaal eerst of u een pakketreis heeft geboekt of een los ticket en/of los hotel. En als we het over een hotel hebben, bedoelen we daar ook andere accommodaties mee, zoals Airbnb’s, bungalows, B&B’s, stacaravans, vakantiehuizen en woonboten. Er bestaan namelijk verschillen tussen een pakketreis en een los ticket/hotel. Zo wordt de pakketreis apart geregeld in de wet en kent de pakketreis daardoor andere annuleringsmogelijkheden.

U heeft een pakketreis geboekt wanneer u minimaal twee van de hierna beschreven reisdiensten in combinatie heeft geboekt en deze combinatie meer dan 24 uur beslaat of een overnachting bevat:

  • personenvervoer,
  • accommodatie,
  • verhuur van auto’s of andere motorvoertuigen, en/of
  • overige toeristische diensten (zoals toegangskaarten voor een evenement, excursie of attracties).

 

Heeft u recht op geld terug als uw reisaanbieder de reis annuleert?

Pakketreis

De reisaanbieder kan uw pakketreis annuleren wanneer er sprake is van ‘gewichtige omstandigheden’ waardoor de reis niet door kan gaan. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij een code rood, een negatief reisadvies of een sluiting van de grenzen, luchthavens en/of hotels. In dat geval heeft u recht op teruggave van uw reissom. Omdat er aan de zijde van de reisaanbieder waarschijnlijk sprake is van overmacht hoeft de reisaanbieder uw andere kosten en (gevolg)schade, zoals bijvoorbeeld de kosten voor uw visum en inentingen, niet te vergoeden.

Als uw reisaanbieder de reis met een aantal wijzigingen wel kan uitvoeren, dan mag de reisaanbieder u een aangepaste reis voorstellen. Voert de reisaanbieder vergaande wijzigingen of wezenlijke veranderingen door, waardoor uw reis nadelig wordt beïnvloed, dan kunt u de aangepaste reis weigeren. In dat geval kan de reisaanbieder alsnog overgaan tot annulering van de reis en heeft u recht op teruggave van uw reissom.

Los ticket en/of los hotel

Wordt u geconfronteerd met een annulering van uw vliegreis en/of hotelovernachting? Ook in dat geval heeft u recht op teruggave van uw geld. Aan de zijde van de luchtvaartmaatschappij of het hotel is er (ook) sprake van overmacht. De luchtvaartmaatschappij of het hotel is daarom niet verplicht om uw andere kosten en (gevolg)schade te vergoeden.  

Gaat de luchtvaartmaatschappij of het hotel over tot annulering van uw reis en wordt u een voucher aangeboden, dan bent u niet verplicht deze voucher te accepteren. U heeft namelijk recht op teruggave van uw geld. Soms kan het wel verstandig zijn een dergelijke voucher te accepteren, bijvoorbeeld omdat u op een later moment alsnog op vakantie wilt gaan. Luchtvaartmaatschappijen en hotels hebben het op dit moment bovendien financieel zwaar, wat ook een reden kan zijn om een voucher te accepteren. U wilt namelijk niet dat de luchtvaartmaatschappij en/of het hotel failliet gaat, omdat u als concurrente schuldeiser weinig tot geen kans heeft op teruggave van uw geld.  

Heeft u recht op teruggave van geld als u zelf de reis annuleert? 

Pakketreis

Als er op uw reisbestemming sprake is van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden die grote gevolgen hebben voor uw pakketreis of het vervoer erheen, dan heeft u het recht om uw pakketreis kosteloos te annuleren. Omdat u degene bent die overgaat tot annulering, moet u wel kunnen aantonen dat de situatie op uw reisbestemming zo ernstig is dat uw reis niet meer door kan gaan. Zoals een verhoogd risico op besmetting met het coronavirus, wat ernstige gevolgen kan hebben voor uw gezondheid.  

Als het Ministerie van Buitenlandse Zaken code rood of oranje heeft afgegeven voor uw reisbestemming, dan is er sprake van een negatief reisadvies. Dit betekent dat uw vakantiereis door het ministerie wordt afgeraden. In dat geval kunt u het negatieve reisadvies gebruiken in uw onderbouwing dat uw reisbestemming te onveilig is om naar toe te gaan. 

Heeft u een aanbetaling gedaan en gaat u terecht over tot annulering van uw pakketreis, dan heeft u recht op volledige teruggave van uw reissom. Ook hier geldt dat u vanwege de mogelijkheid op overmacht geen recht heeft op vergoeding van uw overige kosten en/of (gevolg)schade. 

Los ticket en/of los hotel

Net als bij een pakketreis, kunt u, als u een los ticket en/of los hotel heeft geboekt, overgaan tot kosteloze annulering. Maar u moet wel kunnen aantonen dat er sprake is van een onveilige situatie.  

Is er volgens uw vliegtuigmaatschappij en/of hotel geen sprake van een ‘onveilige situatie’ en gaat uw vlucht gewoon door en/of is uw hotel gewoon beschikbaar? Maar wilt u toch graag overgaan tot annulering van uw vlucht en/of hotel? Dan kunt u het beste bij de vliegtuigmaatschappij en/of het hotel navragen of u recht heeft op kosteloze annulering en/of teruggave van uw geld.  

Vaak is in de voorwaarden van de vliegtuigmaatschappij en/of het hotel namelijk geregeld of en wanneer u recht heeft om tot kosteloze annulering over te gaan. Staat in de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij en/of het hotel dat u niet langer mag annuleren, dan heeft u in principe geen recht op teruggave van uw geld. Wel zijn er op dit moment veel vliegtuigmaatschappijen en/of hotels die kosteloze annulering en/of omboeking uit coulance toestaan. 

Krijgt u uw geld terug als u een annuleringsverzekering heeft?

Als u overgaat tot annulering en uw geld niet terugkrijgt via uw vliegtuigmaatschappij of hotel, check dan de voorwaarden van uw annuleringsverzekering. Vrijwel de meeste annuleringsverzekeringen dekken een annulering vanwege een besmettelijk virus helaas niet. Heeft u een aanvullende dekking afgesloten, dan kan dit in sommige gevallen wel uitkomst bieden. Neem daarvoor contact op met uw verzekeraar.  

Wie betaalt uw extra kosten als u langer op uw vakantiebestemming moet blijven?

Bent u op vakantie en is uw terugreis geannuleerd? Of nog erger, moet u op uw vakantiebestemming blijven omdat u in quarantaine zit? Als uw terugreis is geannuleerd worden in principe de extra overnachtingskosten bij een pakketreis voor maximaal drie dagen door de reisaanbieder vergoed. Voor gehandicapten, hun begeleiders, zwangere vrouwen, alleen reizende minderjarigen en personen die specifiek medische bijstand nodig hebben, geldt deze beperking van drie dagen niet.

Moet u langer blijven omdat bijvoorbeeld het hotel in quarantaine is geplaatst, dan heeft u helaas 'geen' recht op deze drie gratis overnachtingen. 

Alle (overige) extra kosten, zoals maaltijden, transferkosten, meer dan drie overnachtingen, internetkosten en telefoonkosten, moet u in principe zelf betalen. Voor deze onvoorzienbare kosten kan uw reisverzekering in sommige gevallen uitkomst bieden. Wilt u weten of deze kosten door uw reisverzekering worden gedekt, neem dan contact op met uw verzekeraar en/of raadpleeg de polisvoorwaarden.   

Vragen over de gevolgen van het coronavirus voor uw reis?

Is uw reis geannuleerd of wilt u uw reis annuleren, en vraagt u zich af of u recht heeft op teruggave van uw geld? Of wordt u op een andere wijze geconfronteerd met de gevolgen van het coronavirus? Neem dan contact op met mij of onze Coronavirus Helpdesk. Wij helpen u graag verder.