MENU

Corona voucher bij geannuleerde reis accepteren? Of heeft u recht op terugbetaling van uw geld?
19-06-2020

Vanwege het coronavirus zijn veel reizen door de reisorganisaties geannuleerd. Vanwege dreigende financiële problemen, bieden veel reisorganisaties bij annulering een reisvoucher aan in plaats van uw geld terug. Reisorganisaties die zijn aangesloten bij de ANVR maken gebruik van de zogenaamde corona voucher. Accommodaties en luchtvaartmaatschappijen die niet zijn aangesloten bij de ANVR hebben vaak hun eigen vouchers. Of u deze vouchers moet accepteren en waar u op moet letten, leg ik hieronder uit. Wat uw rechten zijn als u zelf de reis wilt annuleren, leest u terug in mijn eerdere artikel: Reis annuleren vanwege het coronavirus: krijgt u uw geld terug?’

Heeft u een pakketreis of een los ticket geboekt?

Er bestaan bij het aanbieden van vouchers grote verschillen tussen een pakketreis en een los ticket/hotel. Bepaal daarom eerst of u een pakketreis heeft geboekt of een los ticket en/of hotel:

  • Bij een los ticket kunt u denken aan een vliegticket, een bus-, trein-, bootticket of hotelovernachting. Als we het over hotels hebben, bedoelen we daar ook andere accommodaties mee, zoals Airbnb's, bungalows, B&B’s, stacaravans, vakantiehuizen en woonboten.
  • Een pakketreis is een samengestelde reis. U heeft meerdere onderdelen, zoals personenvervoer, accommodatie, autoverhuur of andere toeristische activiteiten, bij één reisaanbieder geboekt en deze combinatie beslaat meer dan 24 uur of bevat te minste één overnachting.

Corona voucher bij geannuleerde pakketreis

Veel reisorganisaties zijn overgegaan tot annulering van pakketreizen. Reisorganisaties die zijn aangesloten bij de ANVR bieden bij annulering van de pakketreizen meestal een corona voucher aan. De corona voucher geeft u het recht om tot 1 jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe reis te boeken. Mocht u de voucher hebben geaccepteerd en in dat jaar toch niet op vakantie gaan, dan behoudt u uw recht op geld terug vóór het einde van dat jaar. Mocht u uw geld eerder willen ontvangen, dan heeft u het recht om uw geld terug te vragen vanaf (ten minste) 6 maanden nadat u de voucher heeft ontvangen.

Keert een garantiefonds zoals SGR het tegoed uit als uw reisorganisatie failliet gaat?

Controleer voordat u de corona voucher accepteert altijd eerst of uw reisorganisatie is aangesloten bij het garantiefonds Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) of het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO). De SGR en GGTO betalen het tegoed van de corona voucher namelijk aan u terug, mocht uw reisorganisatie alsnog failliet gaan. Als uw reisorganisatie is aangesloten bij een ander garantiefonds, dan raden wij u aan de voorwaarden van de voucher goed door te nemen. Daarin kunt u vaak lezen of het tegoed van uw voucher bij een eventueel faillissement van de reisorganisatie gedekt is door het betreffende garantiefonds.

Als u de corona voucher niet wilt accepteren, dan kunt u uw geld terugvragen. Daar heeft u recht op. Mocht uw reisorganisatie in dat geval failliet gaan voordat u uw geld heeft ontvangen, dan bieden veel garantiefondsen geen dekking. U doet er dan ook verstandig aan om bij uw reisorganisatie na te vragen of het garantiefonds waarbij uw reisorganisatie is aangesloten het tegoed van uw reis in dat geval (ook) terugbetaalt.

Corona voucher bij annulering los ticket of hotel

Als u een los ticket of hotel heeft geboekt, heeft u alleen recht op terugbetaling van uw geld als de betreffende aanbieder tot annulering overgaat of zijn dienst niet meer kan leveren. Dit kan in sommige gevallen een lastige situatie opleveren. Bijvoorbeeld als u een los vliegticket heeft geboekt en een losse hotelovernachting en alleen het vliegticket wordt geannuleerd. In dat geval heeft u in ieder geval recht op terugbetaling van uw geld ten aanzien van uw vliegticket. Doordat het vliegticket is geannuleerd, kunt u geen gebruik meer maken van uw hotelovernachting. Toch heeft u in principe geen recht op terugbetaling van uw geld, omdat de hotelaanbieder zijn dienst gewoon nog kan leveren. U moet de hotelovernachting dan zelf annuleren. Welke rechten u dan heeft, leest u in mijn vorige artikel: ‘Reis annuleren vanwege het coronavirus: krijgt u uw geld terug?’

Biedt de aanbieder u een voucher aan en heeft u recht op terugbetaling van uw geld, dan hoeft u de voucher niet te accepteren. Heeft u geen recht op terugbetaling van uw geld, dan kan het interessant zijn als de betreffende aanbieder u een voucher aanbiedt. U kunt de voucher dan gebruiken om later alsnog op reis te gaan. Deze losse aanbieders hanteren voor hun vouchers meestal hun eigen voorwaarden, die afwijken van de voorwaarden die voor de corona voucher gelden. U dient deze voorwaarden dan ook goed door te nemen en te bepalen of deze voorwaarden voor u haalbaar zijn. Door goed te lezen waar u mee akkoord gaat, kunt u een discussie met deze aanbieder op een later moment voorkomen. 

Sommige aanbieders van vakantieparken en huisjes bieden de HISWA Recron recreatievoucher aan. Dit zijn aanbieders die bij branchevereniging HISWA Recron zijn aangesloten. Ook met deze voucher mag u tot 1 jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking doen. Besluit u binnen dat jaar toch geen gebruik te willen maken van de voucher, dan heeft u alsnog recht op terugbetaling van uw geld aan het einde van dat jaar. De HISWA Recron recreatievoucher is alleen niet geldig voor seizoen- en jaarplaatsen.

Onredelijke voorwaarden in de (corona) voucher aanstippen, hoe doet u dat?

Heeft uw reisorganisatie u een (corona) voucher aangeboden, maar vindt u de voorwaarden onredelijk? Dan kunt u de reisorganisatie vragen de voorwaarden van de reisvoucher te wijzigen. Dit kunt u doen in een brief of e-mail aan de reisorganisatie, waarin u duidelijk aangeeft:

  • Wanneer en waarvoor u een overeenkomst heeft gesloten;
  • Wanneer u een voucher ter compensatie aangeboden heeft gekregen;
  • Wat het probleem is. Geef aan welke voorwaarden u om welke reden onredelijk vindt;
  • Wat u van de reisorganisatie verwacht, bijvoorbeeld aanpassing van de voorwaarden overeenkomstig de richtlijnen van de Autoriteit Consumenten en Markt (ACM);
  • Wat de gevolgen zijn als de reisorganisatie geen oplossing biedt, bijvoorbeeld een melding bij ACM ConsuWijzer of een klacht bij de Geschillencommissie/rechter.

Heeft de reisorganisatie een voucher aangeboden, maar heeft u liever uw geld terug?

Dan kunt u de voucher afwijzen en uw reisorganisatie vragen om binnen een redelijke termijn voor terugbetaling van de reissom zorg te dragen. Dit kunt u doen in een brief of e-mail aan de reisorganisatie, waarin u duidelijk aangeeft:

  • Wanneer en waarvoor u een overeenkomst heeft gesloten;
  • Wanneer u een voucher ter compensatie aangeboden heeft gekregen;
  • Wat het probleem is. Geef aan waarom u de voucher niet wil accepteren en dat u liever uw geld terug ontvangt;
  • Wat u van de reisorganisatie verwacht, namelijk dat de reisorganisatie uw reissom binnen een redelijke termijn dient terug te betalen op uw bankrekening. Wat precies een redelijke termijn is verschilt vaak per geval. Vóór de coronacrisis werd vaak de termijn van 14 dagen aangehouden. Het kan zijn dat dit nu te kort is en dat een termijn van bijvoorbeeld vier tot acht weken redelijk is. Houd hier dus altijd rekening mee bij het opstellen van uw brief. Bij twijfel kunt u beter een te lange, dan een te korte termijn hanteren;
  • Wat de gevolgen zijn als de reisorganisatie niet tijdig voor betaling zorgdraagt, bijvoorbeeld een melding bij ACM ConsuWijzer of een klacht bij de Geschillencommissie/rechter.

De reisorganisatie of aanbieder reageert niet, wat nu?

Veel reisorganisaties die een voucher aanbieden, geven niet thuis wanneer de klant aangeeft liever zijn geld terug te willen. Sommige reisorganisaties lijken in het geheel nergens op te reageren. Wat kunt u in zo’n geval doen? Zorg ervoor dat u de reisorganisatie eerst een redelijke termijn heeft gegeven om (bijvoorbeeld) voor terugbetaling van de reissom zorg te dragen. Heeft de reisorganisatie niet binnen de door u gestelde termijn betaald of gereageerd, dan kunt u vervolgens een melding doen bij de ACM ConsuWijzer. Als de ACM ConsuWijzer u niet verder kan helpen, kunt u in veel gevallen tegen een relatief kleine vergoeding een klacht indienen bij de Geschillencommissie. De Geschillencommissie neemt uw klacht vervolgens in behandeling en doet een bindende uitspraak. Beide partijen moeten zich in zo’n geval aan deze uitspraak houden. 

Het is belangrijk om te checken of uw reisorganisatie bij de Geschillencommissie is aangesloten voordat u een klacht bij de Geschillencommissie indient. Dit kunt u vaak terugvinden op de website van de Geschillencommissie en/of de voorwaarden van uw reisorganisatie. Is de reisorganisatie niet bij de Geschillencommissie aangesloten, dan kunt u bij de rechter terecht.

Vragen over de gevolgen van het coronavirus voor uw reis?

Is uw reis geannuleerd en vraagt u zich af of u recht heeft op een voucher of teruggave van uw geld? Is uw reisorganisatie niet bij de Geschillencommissie aangesloten en wilt u weten hoe u naar de rechter kunt stappen? Of wordt u op een andere wijze geconfronteerd met de gevolgen van het coronavirus? Neem dan contact op met mij of onze Coronavirus Helpdesk. Wij helpen u graag verder.

© 2020 RWV