Corona voucher bij geannuleerde reis geaccepteerd? Dit zijn uw rechten!
Al eerder schreven we over de vraag of u bij een geannuleerde reis recht heeft op terugbetaling van uw geld en over de vraag of u een corona voucher bij een geannuleerde reis moest accepteren. Naar schatting staat momenteel bijna 3 miljard euro uit aan corona vouchers. Ondertussen slinkt het vertrouwen in de vakantievouchers met de dag. Door een tweede coronagolf lijkt het immers nauwelijks mogelijk om een alternatieve reis te maken. Heeft ook u een corona voucher geaccepteerd? Hieronder bespreken wij wat u kunt doen en wat uw rechten zijn.
Heeft u een pakketreis of een los ticket geboekt?
Bij het aanbieden van vouchers bestaan grote verschillen tussen een pakketreis en een los ticket/hotel. Bepaal daarom allereerst of u een pakketreis heeft geboekt of een los ticket en/of hotel:
- Een pakketreis is een samengestelde reis. U heeft meerdere onderdelen zoals personenvervoer, accommodatie, autoverhuur of andere toeristische activiteiten bij één reisaanbieder geboekt en deze combinatie beslaat meer dan 24 uur of bevat te minste één overnachting;
- Bij een los ticket kunt u denken aan een vliegticket, een bus-, trein-, bootticket of hotelovernachting. Als we het over hotels hebben bedoelen we daar ook andere accommodaties mee, zoals Airbnb's, bungalows, B&B’s, stacaravans, vakantiehuizen en woonboten.
Corona voucher bij geannuleerde pakketreis
Recht op terugbetaling
Veel reisorganisaties zijn overgegaan tot annulering van pakketreizen. Wettelijk gezien hebben consumenten in dat geval binnen 14 dagen recht op terugbetaling. Reisorganisaties die zijn aangesloten bij de ANVR bieden bij annulering van de pakketreizen – gelet op de huidige situatie – meestal een corona voucher aan. De corona voucher geeft u het recht om tot 1 jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe reis te boeken.
Mocht u de corona voucher hebben geaccepteerd en in dat jaar toch niet op vakantie (kunnen) gaan, dan behoudt u uw recht op geld terug vóór het einde van dat jaar. Mocht u uw geld eerder willen ontvangen, dan heeft u 6 maanden na uitgiftedatum van de voucher het recht om uw geld terug te vragen. Deze periode leidt nogal eens tot verwarring: het verzoek tot terugbetaling kunt u na (ten minste) 6 maanden bij uw reisorganisatie indienen, reisorganisaties hoeven echter niet eerder dan 365 dagen min één dag na uitgifte van de voucher het geld terug te betalen.
Keert een garantiefonds zoals SGR het tegoed uit als uw reisorganisatie failliet gaat?
Heeft u een voucher geaccepteerd voor uw geannuleerde pakketreis en gaat de reisorganisatie in de tussentijd failliet? Dan is uw voucher gedekt door een garantiefonds, vaak bij het garantiefonds Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) of het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO). De SGR en GGTO betalen het tegoed van de corona voucher aan u terug mocht uw reisorganisatie failliet gaan. Als uw reisorganisatie is aangesloten bij een ander garantiefonds, dan raden wij u aan de voorwaarden van de voucher goed door te nemen. Daarin kunt u vaak lezen of het tegoed van uw voucher bij een eventueel faillissement van de reisorganisatie gedekt is door het betreffende garantiefonds.
Corona voucher bij geannuleerd ticket
Recht op terugbetaling
Luchtvaartmaatschappijen moeten – sinds 1 oktober 2020 – bij annulering van een vlucht binnen 7 dagen overgaan tot terugbetaling van de tickets. Voor vluchten die vóór 1 oktober 2020 zijn geannuleerd geldt dat de luchtvaatmaatschappij binnen 60 dagen over moet gaan tot terugbetaling. De grote hoeveelheid aan klachten van reizigers was reden voor de toezichthouder Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT) om in te grijpen. Vooral over het voucherbeleid van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen werd veel geklaagd.
Deze losse aanbieders hanteren in veel gevallen hun eigen voorwaarden ten aanzien van deze vouchers, welke voorwaarden soms dan ook afwijken van de voorwaarden die voor de corona voucher ten aanzien van de pakketreizen gelden. U dient deze voorwaarden dan ook goed door te nemen en te bepalen of deze voorwaarden voor u haalbaar zijn. Door goed te lezen waar u mee akkoord gaat, kunt u een discussie met deze aanbieder op een later moment voorkomen.
Keert een garantiefonds het tegoed uit als uw luchtvaartmaatschappij failliet gaat?
Daar komt nog eens bij dat luchtvaartmaatschappijen geen garantiefonds hebben. Dit betekent dat u geen recht heeft op terugbetaling van uw vouchers, mocht de luchtvaartmaatschappij in de tussentijd failliet gaan. Consumentenorganisaties ANVR, ANWB, Consumentenbond en Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) hebben bij minister Cora van Nieuwenhuizen wel aangedrongen op een garantiefonds voor de (tickets van) luchtvaartmaatschappijen, echter op dit moment nog zonder succes.
Gelet op al het bovenstaande dient wel te worden opgemerkt dat het ‘recht hebben op terugbetaling’ in veel gevallen helaas nog niet betekent dat de reisorganisatie dit ook (per direct) nakomt.
Vragen over de gevolgen van het coronavirus voor uw reis?
Is uw reis geannuleerd en vraagt u zich af of u recht heeft op een voucher of teruggave van uw geld? Is uw reisorganisatie niet bij de Geschillencommissie aangesloten en wilt u weten hoe u naar de rechter kunt stappen? Of wordt u op een andere wijze geconfronteerd met de gevolgen van het coronavirus? Neem dan contact op met ons. Wij helpen u graag verder.