Niet alleen mensen, maar ook ondernemingen blijken vatbaar voor het coronavirus. Vanwege de ‘hype’ rondom het coronavirus, zijn het aantal boekingen bij vliegmaatschappij Flybe plotseling en razendsnel met 35% afgenomen. Dit heeft de grootste vliegmaatschappijen ter wereld dan ook uiteindelijk de das omgedaan.

Eerdere financiële problemen bij Flybe

Flybe verkeert al langer in financiële problemen; zo werd begin dit jaar al gevreesd dat Flybe het einde van het jaar niet zou halen. Het faillissement kon destijds nog worden afgewend door het gezamenlijke reddingsplan van onder andere de grootaandeelhouders Virgin Atlantic, Stobart Air, Cyrus Capital en de steun van de Britse regering.

Coronavirus voor Flybe de genadeklap

Het snel verspreidende coronavirus heeft wereldwijd voor de nodige problematiek gezorgd. Zo kwam ook de vraag naar vliegtickets onder druk te staan. De angst op een mogelijke besmetting met het coronavirus weerhoudt mensen er immers in toenemende mate van vliegtickets te boeken. Hoewel alle vliegmaatschappijen hier last van hebben, betekent dit voor het al onstabiele Flybe de genadeklap. De eerdere reddingspogingen waren tevergeefs: na de uitbraak van het coronavirus kon de vliegmaatschappij haar hoofd niet meer boven water houden.

Mark Anderson (CEO van Flybe) zegt er alles aan gedaan te hebben om Flybe te redden. De gesprekken tussen de regering en de vliegmaatschappij verliepen echter moeizaam. Dit kwam vooral door de kritiek van de concurrenten van Flybe, zoals British Airways en Ryanair. Zij meenden dat er sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie als een fikse staatslening de doorstart van Flybe mogelijk zou (kunnen) maken. Tot het laatste moment hoopte de directie van Flybe op een financiële injectie, maar de regering heeft uiteindelijk besloten hier niet in mee te gaan.

Gevolgen van het eerste Coronavirus-faillissement

Het faillissement van Flybe raakt ook Nederland. De vroegere vluchten tussen Schiphol en onder andere Londen City Airport zorgen momenteel voor een groot gat in het aantal vliegbewegingen van de nationale luchthaven. Maar niet alleen Schiphol, ook Groningen Airport Eelde en de andere Nederlandse luchthavens zullen de gevolgen van het faillissement van Flybe ondervinden.

Hoeveel faillissementen zullen er door het coronavirus nog volgen?

Flybe is niet de enige die wordt geraakt door het coronavirus, zo kondigde onder andere Lufthansa en KLM al eerder bezuinigingsmaatregelen aan wegens het coronavirus. Voor hoeveel ondernemingen het coronavirus daadwerkelijk het laatste zetje richting faillissement zal worden, is nog maar de vraag. Dat het virus daarentegen grote gevolgen heeft voor de economie en voor veel ondernemingen, lijkt onoverkomelijk. Zo heeft het coronavirus bijvoorbeeld ook impact op handelsrecht en arbeidsrelaties.

Vragen over de gevolgen van het coronavirus voor uw onderneming?

Heeft u als gevolg van het coronavirus te kampen met financiële problemen en vraagt u zich af hoe u hier het beste mee om kunt gaan? Heeft het coronavirus impact op uw (internationale) handelscontracten of wenst u deze te beëindigen? Weigeren uw werknemers op werk te verschijnen vanwege de angst op besmetting met het coronavirus? Neem dan contact op met ons of met de Coronavirus Helpdesk. Wij helpen u graag verder.