MENU

Het spamverbod

Het spamverbod, dat in Nederland sinds 2004 staat opgenomen in de Telecommunicatiewet, is ook na de inwerkingtreding van de AVG onverminderd van kracht.

Wat houdt het spamverbod in? 

Dit betekent dat e-mails (maar ook WhatsApp berichten, direct messages en andere digitale berichten) versturen met een commercieel doel niet zomaar mag. Hiervoor is – in de meeste gevallen – eerst toestemming nodig van de geadresseerde. Ditzelfde geldt ook voor berichten met een liefdadigheidsdoel en voor berichten met een ideële boodschap.

Kans op hoge boetes bij overtreding

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is in Nederland de toezichthouder als het gaat om het spamverbod. De ACM kan bij een overtreding van het spamverbod een boete opleggen tot maar liefst € 900.000 per overtreding, of als dat nog hoger is, zelfs 1% van de omzet van de desbetreffende onderneming. Het is dus belangrijk de spam-regelgeving in het achterhoofd te houden, wanneer u (marketing)berichten verstuurt.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Ons AVG-team kan u adviseren over direct marketing en de wettelijke vereisten waaraan u in dat licht moet voldoen. Zoekt u hierover advies? Neem dan gerust contact met ons op.

© 2020 RWV