Als aandeelhouder ben je actief betrokken bij jouw onderneming(en). Het kan voorkomen dat je het niet eens bent met het beleid van het bestuur van de onderneming. Het is goed om jouw zorgen te uiten door in gesprek te gaan en ze hierop aan te spreken. Kom je er vervolgens onderling niet uit, dan kun je als aandeelhouder onder bepaalde voorwaarden gebruik maken van de enquêteprocedure bij de Ondernemingskamer. Maar wat is dit voor een procedure en hoe gaat het in zijn werk?

Wat is en doet de Ondernemingskamer?

De Ondernemingskamer is een bijzondere kamer van het Gerechtshof Amsterdam en houdt zich bezig met geschillen binnen Nederlandse ondernemingen en organisaties. Het doel van de Ondernemingskamer is ten eerste om te bekijken of sprake is van wanbeleid, vervolgens om vast te stellen wie hiervoor verantwoordelijk is en tot slot om ervoor zorgen dat de verhoudingen van alle betrokkenen zo goed als mogelijk worden hersteld. De Ondernemerskamer neemt hiertoe onder meer (tijdelijke) maatregelen en heeft hierbij veel eigen beoordelingsruimte en verstrekkende bevoegdheden.

Wanneer stap je naar de Ondernemingskamer?

Als jij, eventuele overige aandeelhouders en bestuurders er niet in slagen om onderling tot een oplossing te komen, kan het verstandig zijn om naar de Ondernemingskamer te gaan. Hou hierbij wel in je achterhoofd dat de Ondernemingskamer ook voorzieningen kan treffen waar niet om is gevraagd: het kan dus anders uitpakken dan van tevoren verwacht. Enkele voorbeelden hiervan zijn het:

  1. schorsen of ontslaan van bestuurders;
  2. schorsen of ontslaan van commissarissen;
  3. benoemen van een tijdelijk bestuurder of commissaris;
  4. tijdelijk overdragen van aandelen aan een beheerder;
  5. buiten werking stellen van statuten of andere reglementen.
Man denkt na over aandeelhoudersgeschil

Voor wie is de enquêteprocedure bij de Ondernemingskamer?

Als aandeelhouder van een BV of NV kun je – als je alleen of gezamenlijk meer dan 10% van de aandelen bezit – een enquêteprocedure bij de Ondernemingskamer starten. Niet alleen aandeelhouders, maar ook certificaathouders, het bestuur en de vennootschap zelf mogen dit ook. De procedure is bedoeld om, als er een vermoeden is dat de gang van zaken binnen de onderneming niet juist is, de belangen van de vennootschap te beschermen.

Hoe gaat een procedure bij de Ondernemingskamer?

Het starten van een enquêteprocedure bij de Ondernemingskamer begint met het indienen van een verzoekschrift. Hiervoor heb je een advocaat nodig. In het verzoekschrift geef je aan waarom je het niet eens bent met het beleid van het bestuur en waarom je denkt dat er sprake is van wanbeleid. Bij het verzoek kunnen onmiddellijke voorzieningen worden verzocht, zoals het aanstellen van een tijdelijk bestuurder of juist het tijdelijk schorsen van een bestuurder.

Belangrijk om te weten is dat dezelfde voorzieningen ook gevorderd kunnen worden in een ‘normale’ procedure bij de rechtbank . Vaak wordt omwille van de snelheid en expertise toch gekozen voor de Ondernemingskamer.

Als jouw advocaat vervolgens het verzoekschrift heeft ingediend, zal de Ondernemingskamer dit beoordelen en beslissen of er voldoende redenen zijn om een enquête (onderzoek) te starten. Als dit het geval is, dan benoemt de Ondernemingskamer een onderzoeker. Deze onderzoekt het beleid van het bestuur en rapporteert aan de Ondernemingskamer. In de procedure beoordeelt de Ondernemingskamer of sprake is van gegronde redenen om te twijfelen aan een juiste gang van zaken bij de onderneming. De uitspraak van de Ondernemingskamer is bindend, net als een uitspraak van een rechtbank.

Aan wie leg je een aandeelhoudersgeschil voor?

Je kunt je aandeelhoudersgeschil aan de Ondernemerskamer voorleggen, maar er zijn meer opties. Om je inzicht te geven in de verschillende routes die je kunt bewandelen, hebben we een handig stroomschema voor aandeelhoudersgeschillen ontwikkeld.

Aan de hand van dit stroomschema bepaal je je positie en krijg je in één oogopslag overzicht over de mogelijke oplossingen; van het voeren van een constructief gesprek en het inzetten van mediation, tot het zetten van stappen richting de Ondernemingskamer of de rechtbank.

Check nu ons gratis stroomschema en zet de eerste stap richting een effectieve oplossing voor jouw aandeelhoudersgeschil!

Meer informatie
Stroomschema aandeelhoudersgeschil

Wel eens aan mediaton gedacht?

Het is belangrijk om te benadrukken dat het starten van een enquêteprocedure niet altijd de enige oplossing is voor een geschil tussen jou als aandeelhouder en het bestuur van een onderneming. Er zijn ook andere manieren om conflicten op te lossen, zoals mediation. Onze advocaten hebben ruime ervaring met alternatieve geschiloplossingsmethoden en kunnen je adviseren over de mogelijkheden.

Wil je een enquêteprocedure bij de Ondernemingskamer starten?

Mocht je als aandeelhouder te maken krijgen met een geschil met het bestuur van je onderneming, dan staat RWV Advocaten voor je klaar. Onze ervaren ondernemingsrecht advocaten kunnen je adviseren en je, dankzij hun ruime ervaring in het voeren van procedures bij de Ondernemingskamer, bijstaan in deze complexe processen. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.