MENU
binden en boeien van medewerkers met NLP

NLP op het werk. Een toverformule om medewerkers te binden en te boeien!
26-08-2022

Mijn oog valt op een artikel in de krant met de kop ‘De noodzaak om werknemers te binden’. Ik lees:

Werkgevers hebben vaak geen idee hoe ze hun mensen tevreden kunnen houden. Ze voelen zich machteloos als hun personeel voor zichzelf begint of naar een ander vertrekt. Maar liefst een kwart van de werkende mensen denkt op dit moment na over een ander baan. In dezelfde sector als waar ze nu werken!

Een kwart! Dat geeft te denken. Natuurlijk zitten daar medewerkers bij die geloven dat het gras aan de overkant altijd groener is. Maar wie als werkgever naar en vooral in zichzelf durft te kijken, sluit een andere mogelijkheid niet uit.

Je werknemers zijn niet tevreden. 

Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. En als mensen voor vijftig euro per maand extra ergens anders willen werken, kun je je afvragen waar hun loyaliteit ligt. Maar toch. Er zijn meer redenen om een andere baan te overwegen dan geld alleen.

Wat kost dat, als personeel vertrekt?

Ontevredenheid die je om wat voor reden ook laat sudderen, komt je als werkgever duur te staan. Zeker in een overspannen arbeidsmarkt. Het kost gemiddeld zes tot acht maanden om een vervanger te vinden en in te werken. Als je al een vervanger vindt. En dan kan het alsnog misgaan.

Het echte kapitaal van een werkgever is het menselijke kapitaal. En dat is in deze tijd zeker geen cliché. 

Hoe hou je personeel binnenboord? NLP helpt

Iedereen wil gezien en gewaardeerd worden. Ook je medewerkers. Die waardering is niet structureel in een salarisverhoging of lease-auto uit te drukken. Daar is echte communicatie voor nodig. En dan bedoel ik meer dan af een toe een gesprekje. NLP helpt daarbij. 

Wat is NLP?

NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Een hele mondvol. Zie het als een gebruiksaanwijzing voor je brein. NLP helpt je bewust te worden van onbewust denken en handelen. Waarna je je denken kunt veranderen (programmeren) door anders naar situaties te gaan kijken. 

NLP is een handig hulpmiddel voor jezelf. En om beter te communiceren met je medewerkers. Met hulp van NLP kun je de woorden, lichaamshouding en intonatie van je medewerkers beter ‘lezen’ en daar jouw communicatie op afstemmen. Zodat ze zich meer gewaardeerd, gezien en begrepen voelen.

NLP is geen trucje, eerder een toverformule

Het gaat om het bestuderen van excellent gedrag van anderen om dat vervolgens toe te passen in je eigen leefwereld. Goed voorbeeld doet goed volgen. Kleine kinderen doen dat instinctief. Ze kijken naar de wereld om hen heen en doen dat na. 

Waarom zouden we dat als volwassenen niet meer doen?

Effectiever communiceren met NLP

Ik ben advocaat, registermediator en master practitioner NLP. Sinds 1986 verbind ik juridische kennis met communicatieve vaardigheden. Met ontdekken wat er in mezelf en in anderen omgaat, zodat ik mensen en zaken oplossingsgericht in beweging kan krijgen.

Speciaal voor de zakelijke praktijk heb ik masterclasses opgezet waarin ik de juridische en de psychologische wereld aan elkaar koppel. Voor nieuwsgierigen en voor gevorderden. Vol met pragmatische technieken en inzichten die je mag nadoen. Graag zelfs. Zodat je in ieder geval effectiever met je medewerkers kunt communiceren.

Masterclass van een master practitioner NLP

Ik geef masterclasses bij RWV Advocaten. Over NLP en andere communicatietechnieken. Je kunt me inhuren voor zo’n masterclass, inspiratiebijeenkomst of (team)coaching in je eigen organisatie. Een slimme manier om in korte tijd veel te leren over jezelf, over anderen en over hoe je de ander écht kunt bereiken. 

Een toverformule voor tevreden en betrokken medewerkers. Voor wie er zelf echt voor gaat.

© 2022 RWV