MENU
Waardebepaling softwarebedrijf

Waardebepaling bedrijf: hoe krijg je de beste prijs bij de verkoop van jouw softwarebedrijf?
11-10-2022

Op het moment dat je bereid bent om jouw softwarebedrijf te verkopen, wil je dit uiteraard alleen tegen de beste prijs. Jij wilt de hoofdprijs ontvangen. Hoe creëer je de meest gunstige waardebepaling en zorg je ervoor dat je de beste prijs krijgt voor jouw softwarebedrijf? 

Waardebepaling aan de hand van zogenaamde value drivers

In de praktijk merken wij dat er verschillende bedrijfsfactoren zijn die ervoor kunnen zorgen dat de verkoopprijs van je softwarebedrijf zo hoog mogelijk wordt. Dit zijn factoren waar je als verkoper al enige jaren aan (naar toe) hebt gewerkt:

  1. stabiele en voorspelbare cash flow;
  2. betrouwbare financiële informatie;
  3. klantdiversiteit;
  4. personeel;
  5. groeipotentieel;
  6. inrichting (administratieve) organisatie;
  7. kwaliteit van gebouwen en machines;
  8. goodwill, naamsbekendheid en reputatie;
  9. lastige markt voor nieuwe concurrenten;
  10. productdiversiteit.

Bij het bepalen van de verkoopprijs van jouw softwarebedrijf is het belangrijk om bovenstaande factoren te belichten bij de koper zodat deze de mooiste speerpunten van jouw softwarebedrijf ziet. Emotie is namelijk ook een belangrijke factor voor de bepaling van de prijs!

Gebruik bij de waardebepaling de juiste waarderingsmethode

Omdat een koper veelal de koopprijs wil baseren op een objectieve grondslag, gebruikt deze vaak een waarderingsmethode om de waarde van jouw softwarebedrijf uit te rekenen. Op basis van deze waardering zal hij vervolgens een koopprijs bepalen. Let goed op dat de waarderingsmethode wordt gekozen die het beste bij jouw softwarebedrijf past, zodat je er ook de beste waardering voor krijgt.

Heeft jouw softwarebedrijf weinig vermogen, maar een goed toekomstperspectief: kies voor de waarderingsmethode Discounted Cash Flow (DCF)

Bij de bepaling van de koopprijs wordt vaak gebruik gemaakt van historische cijfers. Aan de hand van deze cijfers geef je alleen inzicht in de in het verleden behaalde resultaten van jouw softwarebedrijf en niet in de toekomstige verdiencapaciteit ervan.

Als jouw softwarebedrijf veel potentie heeft, maar in het verleden nog niet veel vermogen heeft opgebouwd, is het belangrijk dat je kiest voor een waarderingsmethode die ook naar de toekomst kijkt. Bij de waarderingsmethode Discounted Cash Flow (DCF) worden ook toekomstige kasstroken gewaardeerd en omgerekend naar de huidige waarde. 

Heeft jouw softwarebedrijf veel vermogen? Kies voor multiples zoals EBITDA en EBIT als waarderingsmethode

Heeft jouw softwarebedrijf echter veel eigen vermogen, dan kan het juist interessanter zijn om multiples te gebruiken als waarderingsmethode. Veel gebruikte multiples zijn EBITDA en EBIT. 

Ook kan het interessant zijn om de intrinsieke waarde van jouw softwarebedrijf te bekijken. Dit is het verschil tussen de waarde van alle bezittingen van jouw softwarebedrijf verminderd met de schulden.

Ben je van plan je softwarebedrijf te verkopen?

Heb je een softwarebedrijf en speel je met het idee om jouw bedrijf te verkopen, of ben je al benaderd door een ondernemer of investeerders zoals Visma of Main Capital, dan is het belangrijk om op tijd te beginnen met de voorbereiding. Iedere stap binnen een bedrijfsovername is juridisch, fiscaal en financieel maatwerk en maken wij graag voor jou inzichtelijk. Een verkoop klaar bedrijf is vele malen interessanter en waardevoller voor potentiële kopers in de toekomst. Het is meer waard en verkoopt gemakkelijker. 

Om te beginnen kun je ons stappenplan ‘Softwarebedrijf verkopen’ downloaden. In het stappenplan besteden wij aandacht aan de bedrijfswaardering van een bedrijf en behandelen we nog elf andere stappen. Zo ga je voorbereid een mogelijk overnametraject in.

De te nemen stappen bij een bedrijfsovername 

  • Stap 1: Vendor Due Dilligence
  • Stap 2: Het verkoopklaar maken van uw bedrijf
  • Stap 3: Informatieuitwisseling en geheimhouding
  • Stap 4: Intentieovereenkomst (Letter of Intent, ook wel LOI)
  • Stap 5: Bedrijfswaardering
  • Stap 6: Onderhandelingen vanuit verschillende disciplines
  • Stap 7: De financiering
  • Stap 8: Due Diligence
  • Stap 9: De koopovereenkomst
  • Stap 10: Onderhandelingen over specifieke punten
  • Stap 11: De closing
  • Stap 12: Estate planning
Stappenplan softwarebedrijf of ICT-bedrijf verkopen

Meer weten over een overnametraject?

Wil je graag eens om tafel om de verkoop van je softwarebedrijf te bespreken, dat kan. Neem gerust contact op met mij of een van de overige overnamespecialisten

© 2022 RWV