Verstand van verkoop van e-commerce brands
De wereld van e-commerce brands is door meerdere venture capitalists aangeduid als een wereld waarin men wil uitbreiden. Een voorbeeld daarvan is scale-up Dwarfs die een klant van ons (Astaro Online) koos als de koper van meerdere van hun webshops. Niet alleen de overnamesom was belangrijk in dit overnametraject. Ook hoe de brands passen in een groter portfolio en hoe die dankzij schaalgrootte (en ervaring/kennis) sneller en efficiënter kunnen groeien. Om uiteindelijk nóg winstgevender te worden.
Goede afspraken aan het begin voorkomen discussie in de toekomst
Het is belangrijk dat die combinatie van afspraken goed op papier komt. Wij hebben dit na een intensieve samenwerking met Astaro in het vat kunnen gieten. Om te beginnen met een Letter of Intent (LOI), de intentieverklaring. Daarin hebben we de contouren geschetst voor alle documenten die daarna opgesteld moesten worden.
De werkwijze was simpel. De advocaten van de koper stelden -in het verlengde van de LOI- de concepten op waarin wij in overleg met onze klant wijzigingen en/of aanvullingen verwerken. Dat ging zo een paar keer heen en weer. Meestal volgden dan sessies waarin partijen mét en zonder hun adviseurs knopen doorhakten en de laatste puntjes op de i zetten.
Wat zegt de klant over onze samenwerking?
Astaro was (wederom) tevreden over de gekozen aanpak en zegt over onze duurzame samenwerking: “Sinds 2015 laten wij ons juridisch bijstaan door RWV Advocaten. De eerste keer in 2015 ging het om juridische ondersteuning bij de afwikkeling van een bedrijfsovername. Bij de meest recente case hebben we de hulp ingeschakeld van Matthy van Paridon, de managing partner. Hij heeft onze belangen met hand en tand verdedigd en zelfs meer bereikt dan waar we vooraf op hadden gehoopt. Tijdens het proces zijn onze verwachtingen overtroffen. Vanzelfsprekend zijn we daarom erg te spreken over onze ervaringen met RWV en in het bijzonder met Matthy.”
Nazorg, voortdurend contact, binden en verbinden
Onze betrokkenheid stopt niet na de closing. Het contact met verkopers bleef. Matthy van Paridon zegt hierover: “Omdat ik inmiddels ook hun persoonlijke interesses kende, kon ik de mannen van Astaro koppelen aan een andere (vastgoed)klant van kantoor die bezig was een vastgoed-portefeuille te verkopen”.
Bedrijf overnemen of verkopen?
Heb jij een bedrijf op het oog dat je wilt overnemen of wil je jouw bedrijf verkopen en heb je onze hulp nodig bij het doorlopen van het overnametraject, of wil je advies? Neem gerust contact met mij op of een van de overige bedrijfsovername advocaten.