Als het goed is, heb je alle stappen van reorganisatietraject inmiddels doorgelezen en weet je wat je bij een reorganisatie te wachten staat. Ook heb je de hoogte van de transitievergoedingen kunnen berekenen die je aan de ontslagen medewerkers zult moeten voldoen. Maar wat nu als je die niet kunt betalen? Misschien is dan een overname of fusie wel een optie. 

Je zit dan zelf vaak niet meer (volledig) aan het roer, maar jouw onderneming gaat dan over in een andere en blijft op deze wijze wel behouden. 

voor- en nadelen

Reorganisatie versus overname

Reorganisatie

Een nadeel van een reorganisatie is dat je niet zelf mag bepalen welke werknemers worden ontslagen en welke niet. De ontslagvolgorde wordt namelijk bepaald door het wettelijk voorgeschreven afspiegelingsbeginsel. 

Ook dien je, als de boventallige werknemers niet instemmen met beëindigingsregeling, een ontslagprocedure bij UWV te volgen. 

En dan zijn er nog de transitievergoedingen die je moet betalen. Omdat je meerdere personeelsleden tegelijk moet ontslaan, kunnen de kosten enorm oplopen. En dat terwijl je toch al krap(per) bij kas zit. 

Overname

Bij een overname heb je, in principe, niet met UWV te maken. De werknemers gaan namelijk over naar de nieuwe werkgever, ook wel een overgang van onderneming genoemd. Dit houdt in dat de rechten en plichten uit de arbeidsovereenkomst tussen jou en jouw werknemers automatisch overgaan op de nieuwe werkgever. De (inhoud van de) arbeidsovereenkomsten blijven in stand. 

Ontslag vanwege de overgang van onderneming is niet toegestaan. Als na een tijd toch van een aantal werknemers afscheid moeten worden genomen vanwege economische, technische of organisatorische maatregelen, dan moet de koper de transitievergoedingen betalen.  

Overname een optie?

Wat staat je te wachten als je op zoek gaat naar een koper? Bovenal wil een koper/investeerder zekerheid en daarom is het belang van een boekenonderzoek (een due diligence onderzoek) nóg groter geworden. Een koper wil linksom of rechtsom potentie kopen en géén kat in de zak. De focus bij zo’n due diligence onderzoek is dan ook komen te liggen bij het beantwoorden van één vraag. Hoe bestendig respectievelijk hoe tijdelijk is de over- dan wel underperformance van jouw onderneming? Iedere strategische of financiële koper wil immers dat zijn investering rendeert c.q. zich méér dan terug verdient. 

Waar wordt op dit moment extra op gelet bij een due diligence onderzoek?

Hieronder laten we een vijftal elementen de revue passeren, waarvan we zien dat daar in onze praktijk op dit moment méér aandacht aan wordt besteed.

  1. Fysieke bespreking. Social distancing en de daardoor toegenomen digitalisering maakt het lastig voor partijen om face to face met elkaar aan tafel te zitten. Toch merken wij dat geen enkele deal gerealiseerd wordt zónder dat partijen letterlijk elkaar meerdere malen in de ogen hebben gekeken. De waarde van de tent, zit immers in de vent.
  2. Toekomstige winstgevendheid. Met nadruk wordt gekeken hoe het management (‘de vent’) zich heeft aangepast aan de crisis en welke aanpassingen aangebracht zijn aan de (middel)lange verwachtingen. Vóór de coronacrisis werd in dat verband méér waarde gehecht aan historische bedrijfsinformatie. Tegenwoordig wordt daar kritischer naar gekeken als voorspeller van toekomstige winstgevendheid.
  3. Coronacijfers. Hoewel de pandemie al weer enige tijd achter ons ligt dienen de gerealiseerde cijfers in de coronaperiode nog steeds genormaliseerd te worden om op ‘waarde’ te kunnen schatten.
  4. Meer aandacht voor werknemers. Aangezien in de meeste ondernemingen de loonkosten verantwoordelijk zijn voor het leeuwendeel van de vaste lasten, genieten ook  de werknemers méér aandacht. Minstens zo belangrijk is van tevoren te begroten hoe hoog de eventuele reorganisatiekosten zullen zijn.
  5. Leveranciers. Op vergelijkbare wijze -met wie gaan we wel, met wie niet verder- wordt  naar de leverancierszijde gekeken. Hoe betrouwbaar, hoe flexibel zijn leveranciers? Welke alternatieven hebben zich aangediend met welk effect op de marge?

Gevolgen uit de praktijk voor waardering en betaling

Vanzelfsprekend heeft een boekenonderzoek invloed op de waardering. Incidentele ontwikkelingen kunnen genormaliseerd worden. Aanvankelijk gebruikte historische data, waaronder multipliers om een waardering te berekenen, kunnen aangepast worden. Geïdentificeerde risico’s kunnen anders dan gebruikelijk tussen jou en de koper verdeeld worden. 

Tegelijkertijd heeft de uitkomst van een due diligence onderzoek effect op de betaling van de koopsom. Dit geschiedt normaliter in termijnen. Gebruikelijk is dat een deel van de koopsom aanbetaald wordt. Net zo gebruikelijk is dat er nabetalingen plaatsvinden -earn out- die op allerlei manieren gekoppeld worden aan het behalen van toekomstige milestones, aan het realiseren van bepaalde toekomstverwachtingen. Projecties waarvan je het vanzelfsprekend vindt dat die gehaald worden op basis van behaalde resultaten in het verleden. Voor een koper echter moet het eerst nog maar eens waar gemaakt worden. 

STAPPENPLAN bedrijf verkopen

Heb je vragen over de overname van jouw bedrijf of de te nemen stappen? Download ons Stappenplan 'Bedrijf verkopen' of neem gerust contact op met ons. Wij verzorgen jouw overname van A tot Z!

Meer informatie

ervaring met fusie, overname en financiering

Matthy van Paridon ken ik al jaren en heb ook nogal wat van mijn klanten geadviseerd zich door hem (en zijn team) te laten begeleiden. Zonder uitzondering zijn zij tevreden. Op zich verbaast mij dat niet gezien mijn eigen ervaring met hem. Als het op handig opereren aankomt en slim onderhandelen, ben je bij hem aan het juiste adres. Lees meer

Renno van Vuuren

Vuurenvaart Capital consultants

Matthy van Paridon heeft onze belangen op een plezierige en informele manier behartigd. Het kwam nogal eens voor dat er niet alleen snel geschakeld moest worden, maar ook dat we ’s avonds en in het weekend aan de bak moesten. Hij was daarvoor eigenlijk altijd beschikbaar, zelfs in de periode rondom Sinterklaas. Lees meer

Eddy Plasier

QICS

Matthy van Paridon heeft onze belangen met hand en tand verdedigd en zelfs meer bereikt dan waar we vooraf op hadden gehoopt. Tijdens het proces zijn onze verwachtingen overtroffen. Vanzelfsprekend zijn we daarom erg te spreken over onze ervaringen met RWV en in het bijzonder over Matthy. Lees meer

Joeri GonlagAstaro

Als je het van je vader overgenomen bedrijf uiteindelijk verkoopt, wil je dat samen doen met iemand met kennis én ervaring van zaken. Die persoon vond ik in Matthy van Paridon. Hij is iemand die zich niet verliest in letters, cijfers snapt en niet op alle slakken zout legt. Matthy is praktisch, to the point en hij ontzorgt. Lees meer

Jan van DijkHolland Heater

Op het moment dat je na veel wikken en wegen de beslissing hebt genomen om je bedrijf, dat voelt als een familie, over te dragen aan een volgende generatie, dan wil je dat iemand je daarbij begeleidt. Dat moet dan wel iemand zijn die het klappen van de zweep kent. In Matthy van Paridon vonden we die persoon. Lees meer

Luuc van der MeerCoolprofs

Soms komt er iets op je pad en moet er heel, heel snel en doortastend worden gehandeld. Het is belangrijk om dan niet overhaast, maar wel in sneltreinvaart te kunnen dóórpakken. Mede dankzij Matthy van Paridon zijn kennis en ervaring, ook met Engelstalige documentatie, én zijn contacten in het buitenland vonden we in hem en zijn mensen de ideale begeleiding. Lees meer

John CelieGroenland B.V.

Matthy van Paridon was tijdens een langdurig traject altijd beschikbaar en wist telkens de juiste toon aan te slaan. Mede dankzij zijn ervaring in de juridische en financiële wereld kon hij inhoudelijk over de financiële aspecten van de transactie meepraten en stuurde hij de benodigde bancaire, financiële en fiscale adviseurs aan. Lees meer

Loek PostmaBodyTrade B.V.

Juridische kennis en ervaring wordt bij RWV als vanzelfsprekend aanwezig geacht. Belangrijker vind ik dan ook hoe Matthy van Paridon als persoon -met humor en relativerend- opereert en de financiële ratio doorgrondt. Lees meer

Dirk van der PlasDM Holding

We zochten een partij die ons bij het traject kon begeleiden. In Martijn Hoving vonden we de ideale partner. Hij wist precies wat wij wilden en zorgde voor de juiste toonzetting. Lees meer

Albert KooijmanQUBE ICT Solutions

Matthy van Paridon hield zich méér dan staande in het typisch Amerikaanse geweld aan adviseurs én oneindige vragenlijsten die over ons uitgestort werden. Mede dankzij hem beschikten wij over het juiste team aan juristen, fiscalisten en financiële adviseurs en hebben we de deal voor alle betrokkenen in goede harmonie afgerond. Lees meer

Jacques EnthovenAgrolux

Mede dankzij Matthy van Paridon zijn ervaring in de juridische en financiele wereld kon hij inhoudelijk over de financiele aspecten van de transactie meepraten en stuurde hij de benodigde bancaire, financiële en fiscale adviseurs aan. Minstens zo belangrijk: zijn gevoel voor humor en relativeringsvermogen. Lees meer

Jørgen de ReeDe Ree Holland

Matthy van Paridon heeft de samenwerking vorm gegeven op een wijze die recht doet aan de belangen van beide partijen, zonder de zaken onnodig op de spits te drijven. Hij was betrokken, altijd beschikbaar en dwong ons -terecht- tot eenduidige instructies. Oók die samenwerking verliep geweldig. Lees meer

Henk-Jan van MaanenVan Maanen Food Groep

Matthy van Paridon wist precies wat wij wilden en welk doel wij voor ogen hadden met de transactie. We konden altijd (en soms zelfs bij nacht en ontij) met hem sparren en aan de uitgezette koers vasthouden. De samenwerking en de overname verliepen uitstekend. Lees meer

Eric BodlaenderTopic Travel